Podle čeho probíjaí velké zmény v módě


Móda nás provází prakticky celý život, od chvíle, kdy nás poprvé obléknou do novorozeneckého oblečení buď v neutrální bílé barvě, nebo v barvě našeho pohlaví, až po chvíli, kdy budeme ležet v rakvi ve slavnostním smutečním rubáši. Ovšem ačkoliv se může zdát v krátkodobém horizontu poměrně stálá, z dlouhodobého hlediska tomu tak není. Stačí se jen podívat do historie, abychom to zjistili.

 

Je dobře známo, že v baroku byly v módě kypré tvary a bílá pokožka – ta je ostatně stále v módě v mnoha asijských zemích. Muži nosili vysoké, napudrované paruky, pleť měli bělenou make-upem, a stáli na vysokých podpatcích. V průběhu let se situace změnila, a dnes máme v podstatě opačný trend. Ovšem, jak se ukazuje, nikoliv bez důvodu.

 

boty na podpatku nebyly vždy výsadou žen

 

Hlavním cílem módy bylo vždy ukázat své společenské postavení a najít si co nejlepšího partnera. Kypré tvary dokazovaly, že ona žena má co jíst, a je tedy z bohaté rodiny. Navíc byla široká pánev spojována s plynulejšími a bezpečnějšími porody, neboť je poskytuje více místa pro příchod dítěte, což bylo v době, kdy měla žena i 10 dětí, zvláště důležité. Bílá pleť zase ukazovala, že se zdržuje především uvnitř, a nemusí tedy dřít například venku na poli.

 

modelka před přehlídkou

 

V dnešní době je sice situace obrácená, avšak ukázat chceme v podstatě to samé. Hubenou postavou ukazujeme, že nemusíme celý den sedět někde v kanceláři v práci a pak se ještě starat o domácnost, nýbrž máme čas i peníze na to sportovat a pečovat o sebe. Opálená pleť pak ukazuje, že nejenže netrávíme většinu času zavření uvnitř budovy v práci, ale také to, že si můžeme dovolit cestovat i do exotických lokalit.

 

Zde si však můžeme všimnout, že vždy jde hlavně o to, abychom našli partnera, případně se posunuli na společenském žebříčku. Právě k tomu byla totiž móda vynalezena, a k tomu nám doposud slouží, a sloužit i nadále bude. Jen její podoba se bude podle potřeb společnosti neustále měnit.